طراحی لوگو به شیوه برندهای بزرگ
هنگامی که صحبت از استراتژی برندسازی برای کسب و کارها می شود، یکی از مهم ترین موارد مربوط به طراحی لوگو است. بسیاری از برندها در زمینه طراحی لوگو با تیم های حرفه ای و بازاریاب های کارکشته همکاری دارند. دلیل این امر تاثیرگذاری بالای لوگوی برندها بر روی تعامل شان با مشتریان و حتی دیگر کسب و کارهاست. اغلب اوقات نخستین تعامل برندها با مشتریان از طریق لوگو صورت می گیرد بنابراین ما باید طرح مشخص و واضحی برای جلب نظر مخاطب هدف داشته باشیم.
براساس گزارش ژورنال مطالعاتی بازاریابی در سال 2019، طراحی مناسب لوگو بر روی تمایل مشتریان برای خرید و حتی تعامل بیشتر با برندها تاثیر دارد. بنابراین لوگو یکی از بخش های مهم در فرآیند بازاریابی نیز محسوب می شود. ویژگی های اصلی یک لوگوی تاثیرگذار به طور مکرر در رسانه ها مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از مهم ترین ویژگی های مورد بحث شامل ماندگاری در ذهن، سادگی، ارتباط با ماهیت کسب و کار و استفاده از طیف رنگ مناسب است.
اگرچه مقالات بسیار زیادی در زمینه طراحی لوگو وجود دارد، اما اغلب برندها در این زمینه موفقیت چندانی کسب نمی کنند. شاید یکی از دلایل این امر مواجهه با انبوه مقالات و شیوه های مختلف برای برندسازی و طراحی لوگوست. جالب اینکه برخی از شیوه های موردنظر در عمل با یکدیگر تضاد هم دارند. با این حساب کار برای صاحبان کسب و کار در راستای طراحی لوگو بسیار دشوار خواهد بود. هدف اصلی ما در این مقاله کاهش سختی های فرآیند طراحی لوگو تا جای ممکن است.
ما به جای بررسی شیوه های طراحی یک لوگوی مناسب به صورت نظری به سراغ برندهای بزرگ و شیوه طراحی برندشان رفته ایم. این امر تاثیرگذاری بیشتری در مقایسه با بحث های نظری و مرور برخی توصیه های ساده دارد بنابراین ما در ادامه به بررسی فرآیند طراحی لوگوی برخی از مشهورترین برندها در سطح جهان خواهیم رفت.
مطلب مرتبط: 10 نكته آموزشی هنگام طراحی لوگو
طرح های لوگوی بهیادماندنی
طراحی مجدد و رونمایی لوگو برند KFC
برند KFC در عرصه فستفود نامی شناخته شده است. بسیاری از مردم علاقه بالایی به منوی این برند دارند. همین امر موجب تاسیس شعبه های مختلف در سراسر دنیا از سوی تیم مدیریتی این فستفود شده است. یکی از نکات مهم در زمینه فعالیت KFC طراحی لوگو و فرآیند بازاریابی منحصر به فردش است. آنها همیشه کمپین های بازاریابی جذاب و هیجانانگیزی برای مخاطب هدف طراحی می کنند.
اگر از طرفدارهای برند KFC باشید، عدم تغییر لوگوی این برند در طول سال های متمادی نظرتان را جلب خواهد کرد. وقتی این برند در سال 2006 اقدام به طراحی مجدد و به روز رسانی لوگوی اش کرد، توجه بسیار زیادی به آنها جلب شد. تیم بازاریابی شرکت پس از دهه ها فعالیت با لوگوی واحد دست به اقدامی همراه با ریسک فراوان زده بود. نکته مهم در این میان بررسی چرایی اقدام تیم بازاریابی KFC برای بازآفرینی لوگوی شان بود. هدف اصلی آنها ترسیم چهره کلنل مشهور برند به صورت واضح تر و همچنین ترکیب رنگ ها به شکل پویاتر بود. به این ترتیب امکان انتقال احساس هیجان و نشاط در مخاطب هدف ساده تر می شد.
بدون تردید طراحی لوگو یکی از کارهای دشوار در زمینه کسب و کار است. امر دشوارتر در این میان طراحی مجدد یک لوگوی قدیمی است. هرگونه اشتباه در این میان موجب نارضایتی میلیون ها هوادار KFC می شد بنابراین تیم بازاریابی شرکت مسیر دشواری پیش رو داشت. استراتژی KFC در این میان نظرخواهی از نزدیک به 65 هزار مشتری اش در سراسر دنیا برای بررسی طرح های اولیه لوگوی تازه بود. نکته مهم در این میان همکاری چندین آژانس بازاریابی با KFC برای پیشبرد هرچه بهتر استراتژی شان بود. ما در موسسه Hubspot به مدیران ارشد KFC برای ساماندهی امور کمک بسیاری کردیم. در نهایت طرح اصلی با کیفیت بسیار بالا رونمایی شد. واکنش مثبت مشتریان نسبت به این بازآفرینی گواه معتبری برای موفقیت آن محسوب می شود.
بازآفرینی موفق لوگو به سبک اپل
برند اپل در طول سال های اخیر موفقیت های بسیار زیادی کسب کرده است. یکی از اقدامات مفید این برند در طول دهه های اخیر بهبود و به روز رسانی لوگوی اش است. این امر در کنار کیفیت و نوآوری بالای محصولات موجب سلطه انکارناپذیر اپل بر بازار دستگاه های هوشمند شده است.
اگر شما از طرفدارهای برند اپل و محصولاتش هستید، شاید آگاهی از سیر تکامل لوگوی آنها برای شما حیرتآور باشد. طرح ابتدایی لوگوی اپل در سال 1976 تفاوت بسیار زیادی با ظاهر کنونی اش دارد. بر این اساس طرح موردنظر شامل صحنه مشهور تکیه نیوتن بر درخت با تاکید بر یک سیب بر روی درخت بود. البته این طرح به سرعت جای خود را به مدل مشهور سیب گاز زده داد. این طرح در ابتدا رنگآمیزی رنگینکمانی داشت. پس از آن در سال 1998 لوگوی بعدی اپل با رنگ خاکستری رونمایی شد. لوگوی کنونی با رنگ مشکی در طول سال های اخیر رواج پیدا کرده است. سال 2015 لوگوی دارای پسزمینه مشکی به عنوان نسخه مورد استفاده در کمپین های بازاریابی و تبلیغات مورد تایید تیم مدیریت مرکزی قرار گرفت.
تجربه برند اپل در تمام زمینه ها برای کارآفرینان حیرتانگیز است. این تجربه همراه با درس های زیادی در زمینه مدیریت برند و برندسازی است. یکی از نکات مهم در این میان نحوه طراحی و سپس به روز رسانی مداوم لوگو از سوی این برند است. امروزه بسیاری از شرکت ها با مشکل ناتوانی در زمینه ایجاد تغییر در طراحی لوگوی شان هستند. به این ترتیب در طول سال های متمادی فقط با همان طرح اولیه مشغول به فعالیت هستند. الگوبرداری از شیوه تکامل لوگوی اپل گزینه مناسبی برای کارآفرینان دچار چالش در این حوزه محسوب می شود. نکته مهم در طراحی های تیم بازاریابی اپل توجه به تغییر سلیقه مشتریان در طول زمان است. این امر به آنها برای بازاریابی بهتر و جلب نظر مداوم مشتریان کمک بسیار زیادی کرده است.
تحول لوگوی گوگل در طول زمان
گوگل یکی از غول های مهم در دنیای اینترنت محسوب می شود. امروزه تمام کاربران آنلاین از خدمات این شرکت استفاده می کنند. شاید در نگاه نخست شروع به کار گوگل به عنوان یک موتور جستوجوگر بدون ارائه خدمات جانبی عجیب به نظر برسد، با این حال سال های نخست فعالیت گوگل فقط به ارائه نتایج جستوجو به کاربران محدود بود. این برند در طول زمان علاوه بر طرح اولیه لوگو، دامنه فعالیتش را نیز توسعه داد.
اگر لوگوی اولیه گوگل را به یاد داشته باشید، کلمات عبارت گوگل به صورت برجسته رنگآمیزی شده بود. به روز رسانی های بعدی لوگوی آنها در راستای حذف چنین رنگ هایی و استفاده از طیف های مات تر بود. به این ترتیب ما اکنون با لوگوی نهایی گوگل مواجه هستیم. آخرین نسخه به روز رسانی لوگوی گوگل در سال 2015 صورت گرفت. آنچه ما اکنون در بدو ورود به سایت گوگل مشاهده می کنیم، آخرین نسخه از لوگوی این برند محسوب می شود.
مطلب مرتبط: معمای طراحی لوگوی مناسب برای برند
نکته جالب درباره لوگوی گوگل پیروی سایر خدماتش از همین سبک طراحی لوگوست. به این ترتیب تمام خدمات زیرشاخه گوگل نیز از لوگوهایی با طیف رنگی مات بهره می برند. دلیل این امر سهولت مشاهده و عدم اذیت چشم های مخاطب هدف است. همچنین از نقطه نظر بازاریابی و تبلیغات طیف رنگ مات توجه بیشتری به خود جلب می کند.
امروزه اغلب کاربران با مشاهده طیف رنگ آبی، سبز و قرمز به یاد گوگل می افتند. این امر به خوبی اهمیت برندسازی بر پایه رنگ ها را نشان می دهد. شاید کمتر برندی میزان موفقیت مشابه گوگل در زمینه طراحی لوگو داشته باشد. تمام این فرآیند حاصل برنامه ریزی و به روز رسانی مداوم لوگو از سوی تیم بازاریابی گوگل است.
اگر شما علاقه مند به بررسی بیشتر وضعیت به روز رسانی های لوگوی گوگل هستید، مراجعه به سایت این برند ایده مناسبی خواهد بود. تیم بازاریابی گوگل اطلاعات مفیدی در زمینه چگونگی به روز رسانی لوگوی شرکت در اختیار کاربران قرار داده است.
تفکر خارج از چارچوب پیکسار
برند پیکسار در طول سال های اخیر همیشه به خاطر تولید کارتون های جذاب و چشمنواز مورد تحسین قرار گرفته است. ماجرای به روز رسانی های لوگو پیکسار در طول دهه های اخیر برای هر کارآفرینی جذاب و همراه با درس های مفید است. نخستین بار در سال 1986 فیلم کوتاه لوکسو ایده اولیه لوگو پیکسار را به وجود آورد. به این ترتیب لوگو پیکسار به جای استفاده از الگوی عکسمحور در قالب یک کلیپ کوتاه نمایش داده می شود. اغلب ما در ابتدای کارتون های برند پیکسار کلیپ کوتاه نمایش لوگوی شرکت را مشاهده می کنیم. این ایده جذاب به خوبی با ماهیت فعالیت شرکت، یعنی حوزه تولد کارتون، سازگار است.
بازاریاب ها امکان یادگیری نکات بسیار زیادی از فرآیند بازاریابی پیکسار و طراحی لوگوی شان را دارند. آنها در طول سال های اخیر نیاز چندانی برای به روز رسانی لوگوی شان احساس نکرده اند. اگر برند شما نیز در زمینه تهیه و تولید فیلم یا انیمیشن فعالیت دارد، استفاده از لوگوی متحرک ایده مناسبی برای جلب نظر مخاطب هدف خواهد بود. مزیت این شیوه امکان ایجاد پیوند میان حوزه برندسازی و ماهیت کسب و کار است.
تغییرات کوچک در لوگوی فدکس
لوگی برند فدکس طراحی بسیار زیرکانه ای دارد، با این حال بسیاری از مردم دلیل این امر را به خوبی نمی دانند. لوگوی این برند عبارتی بسیار بیشتر از فدکس در قالب رنگ های نارنجی و بنفش را در ذهن مخاطب متبادر می سازد. طراحی جالب این لوگو مفهوم سرعت و اعتماد را در ذهن مخاطب ایجاد می کند. شاید در نگاه نخست این امر عجیب و حیرتآور به نظر برسد. چنین لوگویی نهتنها جذابیت بسیار زیادی برای مخاطب هدف دارد، بلکه در عین سادگی نیز طراحی شده است.
اگر شما نیز به دنبال جلب نظر مخاطب هدف به شیوه های متفاوت هستید، انتخاب نام و طراحی لوگو همراه با تداعی چند معنا و نماد به طور همزمان ایده مناسبی خواهد بود. بسیاری از برندها امروزه از همین شیوه برای جلب نظر مخاطب هدف استفاده می کنند. چنین الگویی از طراحی لوگو برای برند فدکس مزیت رقابتی قابل توجهی ایجاد کرده است. درست به همین خاطر آنها برای سال های متمادی رتبه نخست در زمینه خدمات حوزه جابه جایی محصولات و سفارشات پستی را داشته اند.
مطلب مرتبط: 10 نکته ای که در زمینه طراحی لوگو باید بدانیم
معنای مخفی لوگوی آمازون
برند آمازون یکی از جذاب ترین و در عین حال معناگراترین لوگوهای ممکن را طراحی کرده است. امروزه اغلب ما برای خرید یک محصول ابتدا به سراغ آمازون می رویم. شاید در وهله اول ما اقدام به خرید مستقیم از آمازون نکنیم، اما ذهنیت اغلب ما در راستای استفاده از خدمات این برند برای مقایسه محصولات قابل توجه است. این امر بیانگر اعتماد بالای کاربران به اطلاعات و توصیه های مندرج در سایت آمازون است. وقتی یک خردهفروشی در سطح مشاور مطمئن مشتریان فعالیت داشته باشد، مشاهده سودهای کلان آن جای تعجب نخواهد داشت.
اگر لوگوی آمازون را مورد بررسی قرار دهید، در عبارت Amazon.com، از حرف A تا N کلمه آمازون به شیوه متفاوت ترسیم شده است. این امر اشاره به جنگل آمازون دارد. بدون تردید ارجاع به یک جنگل بزرگ و دارای طیف گسترده ای از حیات وحش عجیب به نظر می رسد. نکته مهم در این میان ویژگی اصلی جنگل های آمازون است. در این جنگل ها هر نوع گونه جانوری و گیاهی قابل مشاهده است. درست به طور مشابه، در آمازون نیز هر نوع محصولی قابل دسترسی است بنابراین معنای مشترک قابل توجهی میان آمازون در قالب جنگل و خردهفروشی آنلاین وجود دارد. اغلب کاربران وقتی برای نخستین بار با برند آمازون مواجه می شوند، همین معنای دوگانه و مفهوم مشترک در ذهن شان تداعی می شود.
بسیاری از برندها توجهی به دلالت های نام برندشان ندارند. یکی از ایده های مناسب برای نامگذاری و سپس طراحی لوگو برای برند توجه به معنای مشترک آن با دیگر عبارت هاست. ما در اینجا با یک خردهفروشی مجهز از نظر دامنه عرضه محصولات مواجه هستیم بنابراین مشاهده نام آمازون برای آن اعتماد دوچندانی در مشتریان ایجاد خواهد کرد. در بخش پایین عبارت آمازون در لوگو این شرکت ما یک منحنی به رنگ زرد مشاهده می کنیم. این منحنی تداعی گر لبخند ناشی از رضایت است. رضایت خرید از آمازون با دامنه وسیعی از محصولات در دسترس مشتریان هدف اصلی تیم طراحی لوگو بوده است. بدون شک فرآیند طراحی لوگو آمازون همراه با توجه گسترده به ریزه کاری ها بوده است. اگر شما نیز در زمینه بازاریابی یا طراحی لوگو فعالیت دارید، الگوبرداری از شیوه آمازون ایده مناسبی به نظر می رسد.
لوگوهای مورد انتقاد در سطح گسترده
طراحی یا بازآفرینی لوگو همیشه با موفقیت همراه نیست. برخی از برندها در زمینه استفاده از طرح های مورد پسند مخاطب هدف یا بازآفرینی لوگوی قدیمی شان دچار اشتباه می شوند. ما در این بخش از مقاله به بررسی برخی از بدترین طرح های مربوط به لوگوی برندها خواهیم پرداخت.
فاجعه گپ در زمینه بازطراحی لوگو
برند گپ برای بسیاری از افراد علاقه مند به صنعت مد نامی آشناست. این برند در زمینه تولید کلاه و سایر پوشاک فعالیت دارد. آنها در سال 2010 تصمیم به طراحی مجدد و به روز رسانی لوگوی سابق شان گرفتند. بدون تردید اگر زمان به عقب برگردد، تیم بازاریابی این برند هرگز چنین کاری را نخواهد کرد. بازآفرینی لوگوی گپ انتقادهای بسیار زیادی را به همراه داشت. دلیل اصلی این امر ایجاد تغییرات بنیادی در ظاهر لوگو و عدم توجه به ارتباط با لوگوی سابق بود.
وقتی ما در تلاش برای بازآفرینی لوگوی برندمان هستیم، باید همیشه به گذشته هم نظر داشته باشیم. اینکه لوگوی برند ما به طور ناگهانی دچار تغییرات بنیادی شود، به هیچ وجه جذاب نیست. مشتریان باید همیشه احساس نزدیکی و شناخت به برندمان داشته باشند. ایجاد تغییرات اساسی در ظاهر لوگو این فرصت را از بین خواهد برد. واکنش علاقه مندان به برند گپ در پی بازآفرینی لوگو در فضای آنلاین بسیار تند بود. بررسی وضعیت بازآفرینی لوگو از سوی برند گپ باید با توجه به یک توصیه کاربردی صورت گیرد: اگر لوگوی برند شما مشکلی ندارد، بیجهت آن را تغییر ندهید.
مطلب مرتبط: لوگو قلب تپنده برند شماست
گاهی اوقات برندها بدون مشاهده ایراد خاصی در ظاهر لوگو به سراغ بازآفرینی یا ایجاد تغییر در آن می روند. این امر از نقطه نظر بازاریابی و برندسازی چالش های بسیار زیادی را ایجاد می کند بنابراین ما باید به دنبال دلایل مطمئن و قابل دفاع برای ایجاد تغییر در لوگوی برندمان باشیم. در غیر این صورت امکان کسب موفقیت در دنیای کسب و کار کاهش شدید خواهد یافت.
ایجاد هرگونه تغییر در لوگوی شرکت باید براساس نظر مشتریان صورت گیرد. در غیر این صورت واکنش های منفی آنها را در پی خواهد داشت. تجربه برند گپ برای آنها ارزش بسیار زیادی دارد. این امر موجب تقویت سیستم های نظرخواهی از مشتریان از سوی تیم مدیریت ارشد آنها شد. به این ترتیب دیگر شاهد چنین اشتباه پرهزینه ای از سوی گپ نخواهیم بود.
لوگوی گیج کننده استارباکس و مدیریت آن
لوگوی برند استارباکس همیشه عبارت «قهوه استارباکس» را همراه خود داشته است. لوگوی این برند همراه با طرح خاصی که دارد، اغلب موجب سردرگمی مخاطب می شود. نکته مهم در این میان شیوه مدیریت لوگو از سوی استارباکس و تلاش برای کاهش این سردرگمی در مخاطب هدف است. ما در بخش های قبلی بر روی شناسایی سریع لوگو از سوی مخاطب هدف با استفاده از طرح های ساده تاکید داشتیم. لوگوی استارباکس در ظاهر به هیچ وجه توصیه قبلی را مد نظر قرار نداده است.
طرح اولیه لوگوی استارباکس از مدل کنونی اش نیز پیچیده تر بود. همین امر تیم بازاریابی استارباکس را به سوی بازآفرینی لوگو در سال 2011 هدایت کرد. هدف اصلی در این بازآفرینی کاهش حداکثری المان های گیجکننده در لوگوی شرکت بود. به این ترتیب امکان تعامل بهتر با مشتریان فراهم می شد.
اکنون اغلب ما با لوگوی بدون حاشیه استارباکس آشنا هستیم. این امر فرآیند برقراری ارتباط میان برند و مشتریان را سادهسازی کرده است. یکی از نکات مهم برای ایجاد تغییرات در طرح فعلی لوگوی هر شرکت توجه به میزان پیچیدگی آن است. کاهش پیچیدگی های لوگو برند در زمینه فعالیت استارباکس به خوبی قابل مشاهده است. طرح نهایی لوگوی این برند موفقیت قابل توجهی در زمینه کاهش پیچیدگی ها داشته است.
بدون تردید استارباکس از زمان تاسیس مورد انتقادهای اساسی در رابطه با استفاده از یک لوگوی پیچیده قرار گرفته است، با این حال تیم مدیریتی شرکت در تمام سال ها وفاداری بالایی نسبت به طرح موردنظر نشان داده است. همین امر موجب عادت مشتریان با لوگوی موردنظر شده است. فعالیت خارج از عرف استارباکس در زمینه طراحی لوگو نقطه قوت آنها در زمینه برندسازی محسوب می شود بنابراین گاهی اوقات ما باید برخلاف اصول و چارچوب های مورد پذیرش همگان حرکت کنیم. بیتردید این امر دشواری های بسیار زیادی دارد، اما به خوبی از سوی استارباکس مورد الگوبرداری قرار گرفته است. اگر شما نیز به دنبال ایجاد تفاوت معنادار میان برندتان و دیگر رقبا هستید، استفاده از چنین الگویی مناسب خواهد بود.
لوگوی خستهکننده پپسی
برند پپسی در طول سال های اخیر همیشه لوگوهای گیجکننده ای داشته است. این برند از سال 1898 تا به حال چندین بار لوگوی خود را به طور گسترده عوض کرده است، با این حال چنین امری هیچ چیز از کسلکنندگی لوگوی آنها کم نمی کند. اخیرا این برند اقدام به سادهسازی هرچه بیشتر لوگوی خود کرده است. بر این اساس لوگوی این برند شامل یک دایره و طیف رنگ قرمز، سفید و آبی درون آن است. انتقاد اساسی از لوگوی موردنظر عدم ارتباط با طرح های قبلی و همچنین سادگی بیش از اندازه است. اکنون دیگر عبارت پپسی نیز در پایین لوگوی شرکت درج نمی شود. با این حساب شناسایی لوگوی مورد نظر برای مخاطب هدف بسیار دشوار خواهد بود.
بسیاری از برندها در زمان طراحی لوگو به جذابیت های بصری آن توجه ندارند. اگر ما فقط ماهیت کسب و کار و سلیقه شخصی مان در طراحی لوگو را مدنظر قرار دهیم، در آینده امکان جبران اشتباهات طرح موردنظر را نخواهیم داشت. اکنون وضعیت طراحی لوگوی پپسی به یکی از نقاط ضعف این شرکت بزرگ تبدیل شده است. آنها در رقابت با دیگر شرکت های فعال در زمینه تولید نوشابه های گازدار از فناوری و اعتبار بیشتری برخوردار هستند، اما اگر به وضعیت لوگوی شان توجه نکنند، به زودی با مشکلات عمیق تری مواجه خواهند شد.
مطلب مرتبط: چند نکته برای طراحی یک لوگوی تاثیرگذار
طراحی ضعیف لوگوی موسسه Animal Planet
موسسه Animal Planet یکی از معتبرترین منابع برای یادگیری نکات تازه در مورد حیوانات است. این موسسه در زمینه حفاظت از محیط زیست نیز فعالیت دارد، با این حال تمام این موفقیت ها مانع از انتقاد به لوگوی تازه آنها نمی شود. طراحی مجدد لوگوی Animal Planet بسیار پیچیده است. به این ترتیب حتی امکان فهم عبارت اصلی Animal Planet نیز از دل لوگوی موردنظر ممکن نیست.
فاجعه طراحی مجدد لوگو از سوی موسسه Animal Planet در سال 2019 با هدف جشن سالگرد تاسیس موسسه صورت گرفت. طرح موردنظر از سال 2019 تا به حال مورد انتقادات وسیعی قرار گرفته است. این امر به خوبی بیانگر واکنش های منفی مشتریان و منتقدان در صورت طراحی مجدد بیجهت لوگوی برند است.
انتقادات گسترده از سوی لوگوی تازه Animal Planet موجب اقدامات سریع شرکت در سال جاری شده است. بر این اساس آنها الگوی اصلی در طرح های قبلی را دوباره مورد توجه قرار داده اند. شاید این امر تا حدی از مشکلات لوگوی شرکت را کم کند.