تبلیغات عمل گرایانه در عصر کرونا
سال 2020 در هیچ زمینه ای مطابق انتظار کارشناس ها و مردم پیش نرفته است. اغلب بازاریاب های فعال در عرصه B2B به طور برجسته ای به ملاقات های رو در رو با مخاطب هدف وابسته هستند. با این حساب وضعیت کنونی در حوزه بیماری کرونا به شدت نگرانکننده به نظر می رسد. لغو اغلب کنفرانس ها و رویدادهای مهم در عرصه بازاریابی صدمه جبرانناپذیری به برندها زده است. به این ترتیب ما بیش از هر زمان دیگری در حوزه بازاریابی آسیبپذیر هستیم.
وضعیت صنعت تبلیغات در دنیای درگیر با کرونا نوعی استثنا محسوب می شود. بسیاری از افراد انتظار کاهش توجه به حوزه کرونا را دارند، با این حال چنین تحلیلی در عمل غیرواقعی است. اکنون الگوی تبلیغات دیجیتال گزینه جذابی برای برندها به منظور معرفی محصولات شان به مشتریان در شرایط قرنطینه و فاصلهگذاری اجتماعی محسوب می شود. نکته مهم در این میان استفاده از کانال ارتباطی مناسب به منظور ارائه محتوای تبلیغاتی است. شما به عنوان بازاریاب یا صاحب کسب و کار چگونه از کانال ارتباطی مناسب برای بارگذاری تبلیغات آگاهی پیدا می کنید؟ پاسخ بسیاری از بازاریاب ها و مدیران ارشد شرکت ها به پرسش فوق مبهم است.
یکی از مزیت های اصلی الگوی تبلیغات دیجیتال اتکای آن به پرداخت در ازای هر کلیک (PPC) است. این به معنای امکان طراحی و انتشار کمپین های تبلیغاتی از سوی برندهای کوچک با بودجه های اندک است. گوگل به عنوان بزرگ ترین موتور جستوجو در فضای آنلاین امکان حضور برندهای مختلف در عرصه تبلیغات را فراهم کرده است. مزیت اصلی خدمات گوگل امکان ارائه محتوا به مخاطب هدف و علاقهمند به کسب و کارمان است. به این ترتیب دیگر خبر از شکایت کاربران نسبت به مشاهده محتوای تبلیغاتی بی ارتباط با سلیقه شان نخواهد بود.
بسیاری از کمپین های بازاریابی در شرایط عادی ایدهآل های زیبایی را ترسیم می کنند. استفاده از چنین استراتژی برای تبلیغات در شرایط کنونی امکانناپذیر است. در عوض باید بر روی الگوی عملگرایانه تبلیغات تمرکز کنیم. در این شیوه باید بیشتر بر روی نیازهای فوری مشتریان در شرایط بحران کرونا تاکید شود. بدون تردید در وضعیت کنونی جلب نظر مخاطب هدف به محصولات مختلف دشواری زیادی دارد. انگیزه بسیاری از مردم برای خرید محصولات غیرضروری کاهش یافته است. همچنین باید مسئله کاهش بودجه مالی مردم را نیز مدنظر داشت. این شرایط وضعیت را برای برندها به منظور بازاریابی و تبلیغات مناسب برای برندشان به شدت دشوار می سازد.
مطلب مرتبط: سقوط عرصه تبلیغات با ویروس کرونا
راهکار مورد بحث در مقاله کنونی برای طراحی و اجرای موفق تبلیغات جهتگیری به سوی رویکرد عملگرایانه است. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف فراهم خواهد شد. ما در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین راهکارها در راستای دستیابی به الگوی تبلیغات عملگرایانه خواهیم پرداخت.
1. دستیابی به مخاطب هدف با استفاده از کلیدواژ ه ها
اگر شما به دنبال مشتریان تازه هستید و تعداد مخاطب هدف بالایی برای محتوای تبلیغاتی خود ندارید، گام نخست افزایش بازدیدکنندگان سایت رسمی تان خواهد بود. این امر فقط در صورت توجه به تکنیک های مدیریت سئو امکانپذیر می شود. کاربرد کلیدواژه ها در زمینه بازاریابی تبلیغات محل تردید نیست. این نکته با مشاهده بازدیدهای بسیار بالای سایت رسمی برندهای مشهور قابل مشاهده است. نکته مهم در این میان تلاش برای یافتن کلیدواژه های مناسب در زمینه کسب و کارمان است. گوگل در این زمینه نیز به کمک کسب و کارها آمده است. بر این اساس امکان مشاهده آمارهای مربوط به کلیدواژه ها در گوگل وجود دارد. با استفاده از کلیدواژه های مناسب گام نخست در راستای افزایش بازدید سایت مان به خوبی برداشته خواهد شد.
الگوی تبلیغات عملگرایانه به دلیل تاکید بر مدیریت درست بودجه تبلیغاتی تاثیر مطلوبی بر روی کسب و کارهای کوچک دارد. وقتی ما بودجه مان را به خوبی و با دقت فراوان تخصیص دهیم، شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهیم داشت. بسیاری از برندها صرف هزینه بیشتر در حوزه بازاریابی را موجب موفقیت بیشتر می دانند. این پیشفرض به طور کلی غلط است. اگر ما بودجه تبلیغاتی مان را به طور هدفمند تخصیص ندهیم، شانس اندکی برای موفقیت در بازار خواهیم داشت.
وقتی ما بازدیدکننده بیشتری برای سایت رسمی مان داشته باشیم، در حقیقت مخاطب هدف مان برای تاثیرگذاری از طریق تبلیغات نیز بیشتر می شود. امروزه بسیاری از کمپین های بازاریابی به دلیل عدم توجه کاربران بدون کمترین دستاوردی پایان می پذیرند. در این میان حتی اگر کیفیت محتوای تبلیغاتی ما نیز عالی باشد، بازهم بدون حضور مخاطب هدف نتیجه ای به دست نخواهد آمد.
2. بهره مندی از هدف گذاری زمینهمحور
اگر شما بهترین کلیدواژه ها برای کمپین تبلیغاتی تان را پیدا کرده اید، باید در زمینه مناسب از آنها استفاده کنید. اشتباه برخی از برندها استفاده از کلیدواژه ها در زمینه های نامناسب است. بدون تردید کلیدواژه های مناسبتی فقط در زمان مناسب تاثیرگذاری خود را خواهند داشت. در سایر شرایط استفاده از آنها مخاطب را سردرگم خواهد کرد.
امروزه مردم برای جستوجوی محتوا در اینترنت از عبارت های مختلف استفاده می کنند. این امر به معنای ضرورت استفاده برندها از کلیدواژه های مختلف به منظور جلب نظر دامنه هرچه وسیع تری از مخاطب هدف خواهد بود. اشتباه اساسی برخی از برندها اتکا بر الگوی واحد برای جلب نظر مخاطب هدف در چنین شرایطی است. این امر شامل استفاده از یک نوع کلیدواژه مشخص و بیتوجهی به سلیقه سایر کاربران است. شانس چنین برندهایی برای توسعه محتوای تبلیغاتی و کمپین های بازاریابی شان در میان کاربران آنلاین به شدت کم خواهد بود.
مطلب مرتبط: روش های تبلیغات رایج در دنیای امروز
مهم ترین مزیت استفاده از کلیدواژه ها در زمینه های مناسب و متنوع امکان دسترسی به دامنه وسیعی از مخاطب هدف است. به این ترتیب کمپین ما در عمل تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب خواهد داشت. هرچه دامنه مخاطب هدف علاقه مند ما به کسب و کارمان بیشتر باشد، بازگشت سرمایه مان بیشتر خواهد بود. توجه به این نکته در حوزه بازاریابی و تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک اهمیت بسیار زیادی دارد.
3. امنیت برند را فراموش نکنید
وقتی شرایط در حالت عادی نیست، توجه به امنیت برند ضروری خواهد بود. بسیاری از کسب و کارها در شرایط کنونی به طور کامل ورشکسته شده اند. اگر ما به دنبال پرهیز از سرنوشتی مشابه هستیم، باید نحوه فعالیت مان را تغییر دهیم. مدیریت کسب و کار در شرایط بحران کرونا نیازمند اقدامات ویژه است. این امر در مورد حوزه بازاریابی و تبلیغات نیز صحت دارد. هدف اصلی ما در شرایط کنونی اشاره به مشکلات اصلی مشتریان و یافتن راهکارهایی برای رفع آنهاست بنابراین هرگونه راهکار دیگری نتیجه مناسب در پی نخواهد داشت.
نمایش تبلیغات در هر جایی برای اعتبار و امنیت برندها مناسب نیست. ما باید فهرستی از سایت های نامناسب برای نمایش تبلیغات برندمان را تهیه کنیم. ارائه چنین فهرستی به تیم فنی گوگل یا آژانس های بازاریابی طرف قراردادمان حیاتی است. به این ترتیب کمپین برند ما در فضای نامناسب و در دسترس مخاطب بی علاقه به کسب و کارمان قرار نخواهد گرفت.
4. استفاده از روش نوین پرداخت هزینه تبلیغات در شبکه های اجتماعی
پس از آنکه شما بازدیدکنندگان تازه ای به سایت تان جذب کردید، نوبت به انتشار محتوای تبلیغاتی عملگرایانه در رسانه های مختلف است. امروزه اغلب برندها در شبکه های اجتماعی عضویت دارند. استفاده از شبکه های اجتماعی برای تبلیغات بهتر امری ضروری محسوب می شود. بدون شک تبلیغات در شبکه های اجتماعی نیز نیازمند برخی آگاهی های اساسی است. به عنوان مثال، اگر ما در شبکه های اجتماعی از الگوی پرداخت تبلیغاتی در ازای تعداد بازدید کاربران از محتوای مان فعالیت داشته باشیم، صرفهجویی بیشتری خواهیم داشت. خوشبختانه امروزه اغلب شبکه های اجتماعی از چنین الگوی پرداختی پشتیبانی می کنند. بر این اساس نیازی به نگرانی بیش از حد برای دستیابی به توافق با پلتفرم های اجتماعی مدنظرمان نیست.
5. شناخت زمان فروش و زمان کمک
فعالیت در دنیای کسب و کار فقط معطوف به فروش هرچه بیشتر تعداد محصولات نیست. گاهی اوقات ما باید به دنبال کمک به مخاطب هدف نیز باشیم. برخی از برندها در زمینه شناسایی زمان مناسب برای فعالیت تجاری و زمان کمک به مشتریان دچار مشکل هستند. بهترین مثال در مورد زمان کمک به مشتریان عصر کنونی است. شیوع ویروس کرونا برای بسیاری از مردم در سراسر جهان ایجاد مشکل کرده است. وظیفه برندها در چنین زمانی تمرکز بیشتر بر روی کمک به مشتریان است.
شاید نقش صنعت تبلیغات در زمینه کمک به مشتریان چندان واضح نباشد. در این صورت باید نگاهی به نحوه فعالیت برندهای بزرگ در این موقعیت داشته باشیم. اغلب برندهای مشهور در سراسر دنیا مشغول تولید کمپین های بازاریابی با ماهیت حمایت از مردم در شرایط قرنطینه هستند. این امر الگوی مناسبی برای سایر برندها در راستای کمک به مشتریان شان خواهد بود.
مطلب مرتبط: همه چیز درباره تبلیغات
علاوه بر همراهی با مشتریان در زمان های سخت باید نسبت به ارائه پاسخ های دقیق به پرسش های آنها نیز توجه داشته باشیم. بیتردید بازاریابی و تبلیغات امکان تعامل بهتر با مشتریان را فراهم می سازد، با این حال گاهی اوقات مشتریان فقط انتظار دریافت پاسخ های صریح درباره پرسش های شان را دارند. اگر ما در چنین زمان هایی در تلاش برای ارائه پاسخ به صورت غیرمستقیم باشیم، به تدریج مشتریان برندمان را از دست خواهیم داد.
بدون تردید تبلیغات دیجیتال در شرایط کنونی با شیوع ویروس کرونا دشواری های بسیار زیادی دارد. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از شیوه های تبلیغاتی مناسب برای دستیابی به اهداف مان است. تبلیغات عملگرایانه، با توجه به مطالب مورد بحث در مقاله کنونی، راهکار مناسبی برای برندها در شرایط فوقالعاده کنونی محسوب می شود.