چالش های انتخاب نام وبلاگ برای برندمان
چالش های انتخاب نام وبلاگ برای برندمان
امروزه عرصه های مختلفی از کسب و کار در حال فعالیت برای جلب نظر مشتریان هستند. صنعت پوشاک، غذا، سرگرمی و تفریح مهم ترین بخش های کسب و کار مدرن محسوب می شود. به طور معمول در هر عرصه برندهای زیادی مشغول به فعالیت و رقابت هستند. همین امر بازار کسب و کار را همراه با هیجان و خلاقیت مداوم به پیش می راند. اگرچه همه برندها به شیوه خلاقانه در تلاش برای جلب نظر مخاطب هستند، اما گاهی یکی از برندها در این میان توان تاثیرگذاری شان را از دست می دهند. این شرایط چندان عجیب نیست. فعالیت براساس شیوه های یکسان در زمینه کسب و کار همیشه امکان پذیر نیست. به همین خاطر برندها باید هر چند وقت یک بار اقدام به بازتعریف برندشان کنند. در این میان بازسازی برند اهمیت زیادی دارد.
گاهی اوقات برندها برای ایجاد تغییر در روند فعالیت شان اقدام به تغییر نام خود می کنند. اگرچه این فعالیت بسیار جالب خواهد بود، اما گزینه نخست برندهای مشهور نیست. به هر حال آنها زمان زیادی برای کسب شهرت در عرصه کسب و کار اختصاص داده اند. با تغییر ناگهانی نام تمام سرمایه گذاری آنها بی نتیجه خواهد ماند. نکته مهم در این میان وضعیت منحصر به فرد وبلاگ هاست. به طور کی دو نوع وبلاگ در عرصه کسب و کار وجود دارد: نخست وبلاگ هایی که به عنوان زیرشاخه یک برند فعالیت دارند و دوم وبلاگ های مستقل. چند ماه پیش من با مسئول وبلاگ Liv’s Healthy Life صحبت کردم. در آن گفت وگو وی از کاهش سطح مخاطب های وبلاگ ناراضی بود. شیوه این وبلاگ برای بازگشت به عرصه رقابت و جلب نظر مخاطب هدف تغییر نام بود. اکنون همان وبلاگ با نام تازه Liv B مشغول به فعالیت است. در دنیای آنلاین گاهی اوقات تغییر نام تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطب دارد. به همین خاطر باید آن را به عنوان یک راهکار کاربردی مدنظر داشت.
در حالی که بازسازی برند در عرصه های مختلف کسب و کار اقدام هوشمندانه ای محسوب می شود، انتخاب نامی تازه برای وبلاگ یا کسب و کارمان راهکار چندان مطمئنی و بی نیاز از تامل عمیق نیست. بی تردید گاهی اوقات نیاز به انتخاب نامی تازه احساس می شود. با این حال عجله بیش از حد در این فرآیند مشکل ساز خواهد شد، بنابراین در ادامه مقاله کنونی به بررسی بهترین تکنیک ها برای انتخاب نام وبلاگ و بررسی ضرورت تغییر نام کسب و کار خواهیم پرداخت.
چگونه نامی مناسب برای وبلاگ مان انتخاب کنیم؟
1. اهمیت شناخت مخاطب هدف
زمینه فعالیت برند شما چیست؟ این پرسش مهم ترین گام در راستای انتخاب نامی مناسب خواهد بود. به طور معمول وبلاگ برندها پیرامون هدف اصلی کسب و کارشان شکل می گیرد. به همین خاطر انتخاب نامی هماهنگ با ماهیت کسب و کارمان نقش انکارناپذیری در موفقیت مان خواهد داشت. امروزه بسیاری از مخاطب ها براساس نام برندها اقدام به انتخاب محصولات می کنند. این امر در مورد بازدید از صفحات مربوط به وبلاگ ها نیز موثر است. به این ترتیب وبلاگ ما فرصت کافی برای جلب ترافیک مناسب را خواهد داشت.
2.مرحله اساسی برای رونمایی موفق از وبلاگ برندمان
نام یک وبلاگ بیانگر زمینه تخصصی فعالیت آن است. اشتباه اغلب برندها انتخاب نامی بی ارتباط با زمینه کاری شان است. به این ترتیب مخاطب در نگاه نخست توان تشخیص زمینه اصلی کار وبلاگ را نخواهد داشت. این امر به نوبه خود موجب کاهش ترافیک وبلاگ خواهد شد. وقتی هم که خبری از مخاطب هدف نباشد، امکان موفقیت در حوزه کسب و کار وجود نخواهد داشت. یکی از وبلاگ های موفق در زمینه انتخاب نام Hot For Food نام دارد. همانطور که از نام این وبلاگ برمی آید، زمینه تخصصی فعالیت آن آموزش تهیه غذاهای مختلف است. در این مورد مخاطب با مشاهده نام اصلی امکان تشخیص زمینه اصلی فعالیت را دارد. به همین خاطر برای انتخاب وبلاگ مناسب دچار تردید نخواهد شد.
وبلاگ Hot For Food متعلق به لورن تویوتا، آشپز مشهور کانادایی، است. موفقیت لورن در مدیریت وبلاگش به خوبی بیانگر امکان کسب موفقیت از طریق ساماندهی مناسب وبلاگ برای توسعه کسب و کار است. نکته جالب اینکه در فرآیند توضیح دستورالعمل پخت غذاها به هیچ وجه نامی از لورن به میان نمی آید، بنابراین وبلاگ مورد نظر تا موفقیت خود را مدیون شیوه های بازاریابی و برندسازی منحصر به فردش است.
2. تاثیر انکارناپذیر تحقیقات
نگاهی کوتاه به وضعیت فعالیت وبلاگ های رقیب در حوزه کاری مان همیشه مفید خواهد بود. در این زمینه باید تاملی دقیق بر روی حوزه های اصلی علاقه مان داشته باشیم. فرآیند بررسی وبلاگ رقبا معیار مناسبی برای ارزیابی وضعیت وبلاگ های موفق در اختیار ما قرار می دهد. به راستی وبلاگ های موفق چگونه ترافیک بالا به صفحه شان جذب می کنند؟ پاسخ به این پرسش در گرو نگاه به وبلاگ رقبا از زاویه دید کاربران است. به طور معمول کاربران برای دسترسی به اطلاعات مورد نیازشان به سراغ وبلاگ ها می روند. همین امر موجب اهمیت فعالیت وبلاگ ها در زمینه کسب و کار می شود. اگر آنها موفق به جلب نظر مخاطب شوند، در ادامه فرصت مناسبی برای فروش خدمات شان یا جذب برندهای مختلف برای همکاری تبلیغاتی خواهد شد. نگاهی به شیوه برندسازی وبلاگ های موفق همیشه راهنمای خوبی برای ما محسوب می شود.
یک مثال مناسب در زمینه شروع فعالیت وبلاگ نویسی در حوزه تکنولوژی بررسی وضعیت وبلاگ TechChurch است. این وبلاگ به صورت تخصصی در مورد استارت آپ های جدید و آخرین دستاوردهای تکنولوژی فعالیت دارد. نام آنها کوتاه، به یادماندنی و تاثیرگذار است، بنابراین مخاطب با یک بار مشاهده این نام آن را برای همیشه در یاد خواهد داشت. انتخاب نام به صورت هوشمندانه مزیت ماندگاری طولانی در ذهن مخاطب را دارد. به همین خاطر باید فرآیند انتخاب نام را با حوصله و دقت فراوان ساماندهی کرد.
یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای ایجاد تمایز میان برندمان و دیگران نگاه به کلیشه های موجود است. متاسفانه هنوز هم بسیاری از وبلاگ ها براساس کلیشه های رایج فعالیت می کنند. به همین خاطر در عمل فرآیند انتخاب برای مخاطب بسیار دشوار می شود. در این میان اگر یک وبلاگ تفاوت آشکاری با دیگران داشته باشد، به سرعت مورد توجه مخاطب قرار خواهد گرفت. بی تردید این تفاوت به صورت ناگهانی پدیدار نمی شود. برای همین باید پژوهش مناسبی در مورد نحوه انتخاب نام برندمان ساماندهی کنیم.
3. تفکر درباره پیام وبلاگ مان
شیوه برقراری ارتباط ما با مخاطب چگونه است؟ بسیاری از وبلاگ ها نسبت به این نکته توجه لازم را ندارند. بی تردید شروع به فعالیت در زمینه وبلاگ نویسی پایان راه نیست. ما باید برای جلب نظر مخاطب دست به اقدامات ارتباطی متعددی بزنیم. در اینجا برنامه ریزی اهمیت بسیار بالایی دارد. هیچ برندی بدون برنامه ریزی دقیق امکان موفقیت در دنیای آنلاین را نخواهد داشت. برندها همیشه با یک شعار یا پیام مرکزی پا به عرصه کسب و کار می گذارند. این پیام به آنها فرصت جلب نظر مخاطب و تبدیل آن به مشتری را می دهد. در مورد وبلاگ ها نیز پیام اصلی دارای اهمیت حیاتی است. اگر وبلاگ ما فاقد پیام تاثیرگذار باشد، نتیجه مطلوبی از فعالیت در این حوزه دریافت نخواهد کرد. برنامه برندها در کوتاه ترین مدت ممکن پنج ساله است. در این میان باید هدف گذاری دقیقی برای شیوه تکامل پیام برندمان انجام دهیم. این امر ظامن موفقیت ما در زمینه بازاریابی جلب مخاطب جدید خواهد بود. به علاوه، مخاطب فعلی وبلاگ مان نیز علاقه بیشتری به ادامه مطالعه مطالب ما خواهد داشت.
یکی از برندهای موفق در زمینه توسعه پیام خود در دنیای آنلاین پلتفرم رسانه ای BuzzFeed است. این پلتفرم در طول دو دهه اخیر به خوبی پیام خود را میان مخاطب های مختلف توسعه داده است. هدف اصلی این پلتفرم خبررسانی گسترده در مورد اتفاقات و رویدادهای مهم است. حضور در تمام مراسم ها و پوشش خبری اتفاق های بزرگ و کوچک در سراسر جهان تنها برخی از برنامه این برند برای موفقیت در عرصه کسب و کار محسوب می شود. امروزه کمتر وبلاگی توان رقابت با BuzzFeed را دارد. این امر به دلیل برنامه ریزی دقیق مدیران این پلتفرم برای جلب نظر مخاطب هدف صورت گرفته است.
مطلب مرتبط:
ویژگی های یک وبلاگ پربازدید
کانال BuzzFeed در یوتیوب معمولا همراه با پسوند مانند «آبی» نام گذاری می شد. با این حال از چند ماه گذشته تمام این پسوندها از نام کانال BuzzFeed حذف شد. اکنون نام کانال این پلتفرم As/Is است. براساس مصاحبه جوناه پرتی، موسس این پلتفرم، هدف اصلی از تغییر نام کانال این برند ایجاد انگیزه مضاعف در مخاطب بود: «مشاهده نام های طولانی انگیزه چندانی در مخاطب ایجاد نمی کند، با این حال ماجرا در مورد نام های کوتاه به طور کلی متفاوت است. به همین خاطر من اقدام به انتخاب نامی کوتاه و تاثیرگذار کردم.
نکته مهم درخصوص تغییر نام وبلاگ توجه به معنای نام در زبان های دیگر است. شاید نام موردنظر ما در زبان های دیگر معنای مناسبی نداشته باشد. به این ترتیب نام تازه مان به جای تاثیرگذاری بر روی مخاطب موجب کاهش سطح توجه عمومی به ما خواهد شد.
موفق ترین وبلاگ های دنیا
تا اینجا ما به بررسی تکنیک های کاربردی در زمینه موفقیت وبلاگ ها پرداختیم. بی تردید بررسی تکنیک های مناسب نقش انکارناپذیری در موفقیت ما خواهد داشت، اما بررسی نمونه های واقعی را نباید از یاد برد، بنابراین در بخش حاضر ما به بررسی برخی از موفق ترین وبلاگ ها در عرصه های مختلف خواهیم پرداخت. هدف اصلی در اینجا الگوبرداری موفق از تجربه وبلاگ های بزرگ خواهد بود.
1. LADbible
شرکت LADbible به طور تخصصی در زمینه سرگرمی فعالیت دارد، بنابراین وبلاگ آنها نیز با همین نام فعالیت دارد. گاهی اوقات شرکت ها در طول زمان حوزه فعالیت خود را توسعه می دهند. این امر با هدف دستیابی به سود بیشتر انجام می شود، بنابراین زیرشاخه های یک شرکت نیز در فرآیند توسعه افزایش خواهد یافت. بسیاری از شرکت های بزرگ دارای چند برند هستند. این امر به آنها فرصت فعالیت در زمینه های مختلف را می دهد. اکنون شرکت LADbible دارای چند وبلاگ جانبی برای پوشش سطح گسترده فعالیتش است. SPORTbible و Pretty52 دو زیرشاخه اصلی این برند در زمینه ورزش و لوازم آرایشی و بهداشتی است. این امر به شرکت اجازه فعالیت گسترده و در عین حال تخصصی را می دهد.
اشتباه بسیاری از برندها تلاش برای وفاداری به وبلاگ اصلی شان در پی توسعه کسب و کارشان است. این امر در عمل موجب وجود تنوع گسترده ای از مطالب در وبلاگ خواهد شد. در نتیجه مخاطب هدف علاقه چندانی به مشاهده مطالب ما نشان نخواهد داد. بی تردید جلب نظر و حمایت مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین خاطر باید همیشه نظر مخاطب هدف را در ذهن داشت. در غیر این صورت نحوه فعالیت برند ما در عمل با خواست و نیاز مخاطب متفاوت خواهد شد.
2. Contently
به طور مشابه، وبلاگ Contently نیز به عنوان زیرشاخه یک برند فعالیت دارد. نکته مهم درخصوص این وبلاگ نام متفاوت آن از برند مادرش است. برند The Content Strategist به عنوان صاحب امتیاز این وبلاگ در زمینه انتخاب نام راهکار متفاوتی را در پیش گرفته است. از نظر مدیران این برند انتخاب نامی مشابه برای وبلاگ ایده چندان جذابی نیست. برای همین آنها یک نام کوتاه و متفاوت از برندشان را ترجیح داده اند. البته این نام هنوز هم پیوند گسترده ای با ماهیت و زمینه فعالیت آنها دارد.
زمینه اصلی فعالیت وبلاگ Contently نگارش مقالات کارشناسی و تخصصی در زمینه بازاریابی و تبلیغات است. همانطور که از نام این برند برمی آید، تمرکز اصلی وبلاگ بر روی الگوی بازاریابی محتوایی قرار دارد. به این ترتیب کاربران فرصت مشاهده دامنه وسیعی از محتوای تخصصی را خواهند داشت. بی تردید فعالیت در یک حوزه تخصصی مزیت های خاص خود را دارد. در مورد وبلاگ Contently این امر با همکاری کارشناس ها و بازاریاب های بزرگ صورت گرفته است، بنابراین سطح تخصصی مطالب این وبلاگ بسیار بیشتر به چشم خواهد آمد. امروزه هرچه فعالیت ما در حوزه موردنظرمان تخصصی تر باشد، توجه مخاطب بیشتر جلب خواهد شد. البته این امر همراه با ضرورت ساده نویسی مطالب است. هیچ کس علاقه ای به مطالعه مقاله ای همراه با شمار بالای کلمات تخصصی و ساختار پیچیده ندارد. به همین خاطر ساده نویسی یکی از مهارت های ضروری در حوزه کسب و کار محسوب می شود.
3. Whole Foods
امروزه تقریبا تمام مردم جهان نام خرده فروشی Whole Foods را به خوبی می شناسند. این خرده فروشی به صورت تخصصی در زمینه فروش محصولات ارگانیگ فعالیت دارد. همین امر نیز موجب شهرت جهانی آنها شده است. امروزه تهیه غذای ارگانیک بدل به دغدغه بسیاری از مردم در سراسر جهان شده است. ترس از مواد افزودنی و استفاده وسیع از کودهای مضر این گرایش را تقویت کرده است. برند Whole Foods در این میان مانند یک قهرمان عمل می کند. پیام اصلی شرکت ارائه مواد غذایی کاملا ارگانیک به دست مشتری است. در وبلاگ رسمی این شرکت نیز علاوه بر فروش آنلاین محصولات، مقالات و محتوای کاربردی متعددی در مورد شیوه استفاده از مواد خوراکی ارگانیک وجود دارد. بخش تازه این وبلاگ به تهیه غذاهای گیاهی اختصاص دارد. به این ترتیب امکان جلب نظر دامنه رو به گسترش افراد گیاهخوار فراهم می شود.
نکته مهم درخصوص فعالیت وبلاگ Whole Foods توجه ویژه ادمین های آن به بحث مدیریت سئو است. استفاده از کلیدواژه های کاربردی، تصاویر و ویدئوهای جانبی نقش مهمی در افزایش جذابیت و رتبه این وبلاگ در فضای آنلاین بازی می کند.
4. تارگت
وبلاگ رسمی برند تارگت با نام عجیب و غریب «چشم انداز قلبی» فعالیت دارد. شاید در نگاه نخست انتخاب این نام عجیب به نظر برسد، اما کاملا هماهنگ با لوگوی شرکت طراحی شده است. لوگوی برند تارگت یک دایره قرمز همراه با نقطه ای در وسطش است. این امر لوگوی تارگت را بیش از حد به یک چشم شبیه می کند. با این حساب انتخاب نام چشم انداز قلبی چندان هم بی راه نیست. تاکید بر قلب موجب ایجاد احساس بهتری در مخاطب می شود. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها در پی انتخاب نام های عجیب و غریب برای برندشان هستند. همین امر نیز موجب بی توجهی گسترده مخاطب به نحوه فعالیت آنها می شود.
زمینه اصلی فعالیت وبلاگ تارگت سبک زندگی و معرفی محصولات فروشگاهش است. به این ترتیب کاربران امکان دسترسی به دامنه جذابی از محتوا را خواهند داشت. این امر تاثیر مناسبی بر روی آینده فعالیت برند تارگت دارد. به هر حال مشاهده مقالات جذاب از سوی مخاطب هدف موجب تقویت انگیزه شان برای خرید محصولات این فروشگاه می شود.
5. پاتری بارن
پاتری بارن علاقه بسیار زیادی به معرفی تمام جزییات برندش به مشتریان دارد. آنها به هیچ وجه جلوه پنهانی برای خود قائل نیستند. همین امر در طول سال های اخیر موجب افزایش شدید شهرت آنها شده است. یکی از تجربیات مشترک نسل ما و والدین مان استفاده از لوازم خانگی، به ویژه مبلمان، برند پاتری بارن است. ویژگی اصلی محصولات این شرکت کیفیت بالا در مواد اولیه و مهارت ساخت مبلمان مختلف است. به همین خاطر در طول دهه های متمادی همیشه جزو انتخاب های نخست مشتریان بوده است.
چگونه یک برند ماندگار داشته باشیم؟
همانطور که اشاره شد، پاتری بارن علاقه شدیدی به نمایش تمام جزییات برندش به مخاطب دارد. به همین خاطر نام وبلاگ آنها Inside and Out (داخل و بیرون) است. این امر در نگاه نخست جذابیت زیادی برای مخاطب دارد. به هر حال مشاهده تمام جزییات یک برند برای هر مشتری جذاب خواهد بود.
بی تردید انتخاب نام برند اقدامی تاثیرگذار در آینده فعالیت ما محسوب می شود. مهم ترین امر در اینجا انتخاب نامی ماندگار و به یادماندنی است. به این ترتیب مراحل بعدی فعالیت ما در وبلاگ مان ساده تر خواهد بود. بی شک توجه به توصیه ها و تکنیک های مورد بحث در این مقاله تاثیر انکارناپذیری بر روی فعالیت ما در وبلاگ مان خواهد داشت. البته بررسی وضعیت فعالیت برندهای موفق را نیز نباید از یاد برد.