اصول همكاری با آژانس های تبلیغاتی
بدون شك هر مدیری از اهمیت همكاری با آژانس های تبلیغاتی آگاه است، با این حال آیا نسبت به اصولی كه در هنگام همكاری با این گروه ها باید رعایت كنید نیز آگاه هستید؟ بنا بر آمارهای منتشرشده بیش از نیمی از قراردادهایی كه در این زمینه به امضا می رسد، با رضایت كامل دو طرف همراه نبوده و این امر باعث خواهد شد تا چنین اقدامی ضرورت به مراتب بیشتری را پیدا كند. در این راستا با توجه به شرایط حال حاضر كه انتشار جهانی ویروس كرونا منجر به استفاده به مراتب بیشتر افراد از اینترنت شده است، فرصتی خوب جهت دیده شدن بیشتر، مهیا گشته و در این راستا یك تیم حرفه ای، می تواند شما را به بهترین شكل به این هدف نزدیك كند. در ادامه 5 موردی را بررسی خواهیم كرد كه باعث خواهد شد تا چنین همكاری هایی كاملا رضایت بخش باشد.
1-مناسب ترین آژانس را انتخاب نمایید
در ابتدا نكته ای كه باید به آن توجه داشته باشید این است كه بهترین، امری مطلق نبوده و برای هر برندی با توجه به شرایط خود، معنای متفاوتی را پیدا خواهد كرد. درواقع اگر تصور می كنید كه اختصاص تمام بودجه شركت برای همكاری با بهترین تیم حال حاضر منطقه خود، اقدامی هوشمندانه است، سخت در اشتباه خواهید بود. در این راستا توصیه می شود كه نیازهای خود را یادداشت كرده و انتظارات را مشخص نمایید. پس از طی كردن این مرحله لازم است تا موارد را با یكدیگر مقایسه نمایید. این امر باعث خواهد شد تا قدرت انتخاب درست را به دست آورده و در تصمیمات خود، خطای كمتری را داشته باشید. برای مقایسه فراموش نكنید كه از هر آژانس بخواهید تا نمونه كار خود را برای شما ارسال نمایند. با این اقدام می توانید با حداقل یكی از مدیران برندهایی كه سابقه همكاری را داشته اند، صحبت نمایید كه بدون شك در تصمیم گیری نهایی شما تاثیرگذار خواهد بود.
2-در رابطه با همه چیز صحبت نمایید
پس از انتخاب آژانس موردنظر ضروری است تا روزی را برای صحبت رسمی انتخاب نمایید. در این جلسه توصیه می شود كه در رابطه با خواسته های خود صحبت نمایید. درواقع آژانس موردنظر باید بداند كه شما می خواهید به چه دستاوردهایی برسید. این مسئله كمك خواهد كرد كه آنها تجربیات خود را نیز در اختیار شما قرار داده و راهكارهایی را معرفی نمایند كه ممكن است تا قبل از آن، از نظر شما پنهان مانده باشد. همچنین سعی كنید تا مدت زمان همكاری را نیز مشخص كرده و مبالغ را طی چند مرحله پرداخت نمایید. در این راستا اعلام كنید كه در صورت رضایت، امكان عقد قرارداد مجدد و یا افزایش مقدار پرداخت نهایی، وجود خواهد داشت. این مسئله باعث خواهد شد تا انگیزه برای انجام اقدامات بهتر، وجود داشته باشد. در نهایت از مدیر آژانس بخواهید تا در رابطه با خواسته های خود صحبت نمایند. برای مثال ممكن است آنها بخواهند كه از شركت كلیپی تبلیغاتی را ضبط كنند. تحت این شرایط عدم صحبت های لازم ممكن است در آینده دلخوری هایی را به همراه داشته باشد. درواقع در این مرحله شما باید با تكنیك ها و اقدامات مدنظر آنها آشنا شوید.
3-همه چیز را مكتوب نمایید
بدترین اشتباه ممكن این است كه قرارداد محكمی را امضا نكنید. این امر باعث خواهد شد تا هر لحظه امكان وقوع اتفاقی وجود داشته باشد كه برخلاف تصورات شما بوده و در این رابطه نمونه های بسیاری وجود دارد. در این راستا فراموش نكنید كه اگرچه نیاز است كه به همكاران جدید خود اعتماد داشته باشید، با این حال هیچ چیز را بدون ثبت در قرارداد، رها نكنید. همچنین جلسه ای را تعیین نمایید تا كارمندان مهم شركت، با افراد آژانس آشنا شوند. این امر باعث خواهد شد تا امكان همكاری شكل گیرد. درواقع شما نباید تیم تبلیغاتی را رها كنید. این امر باعث می شود تا در نهایت خروجی لازم را به دست نیاورید.
4-آمارها را به اشتراك بگذارید
برخی از مدیران در این رابطه حساسیت های بی موردی داشته و تصور می كنند كه آمارهایی نظیر میزان بازدید از سایت، اطلاعاتی شخصی محسوب می شوند. با این حال چنین مواردی كمك خواهد كرد تا تیم شركت بتواند نسبت به تاثیر اقدامات خود آگاهی پیدا كرده و در صورت نیاز، تغییراتی را اعمال نمایند. به همین خاطر به صورت هفتگی، آنها را از اتفاقات آگاه نمایید.
5-سختگیری را كنار بگذارید
اگر بخواهید بیش از حد سختگیر باشید، هیچ همكاری ای را به پایان نخواهید رساند. در این راستا توصیه می شود كه تنها به كلیات توجه داشته و در شیوه كاری، به آژانس موردنظر آزادی عمل بدهید. این امر باعث خواهد شد تا آنها بتوانند در كاری كه تخصص دارند، سبك خود را پیاده نمایند. تحت این شرایط اگر نتیجه لازم را به دست نیاوردید، شكایت شما كاملا برحق خواهد بود.