کاهش 21 درصدی سرمایه گذاری تبلیغاتی در صنعت خودروسازی
براساس پیش بینی آژانس تبلیغاتی زنیت تاثیر ویروس کرونا بر روی صنعت خودروسازی بسیار بیش از انتظار بوده است. بر این اساس میزان سرمایه گذاری برندهای خودروسازی در حوزه تبلیغات با 21 درصد کاهش به کمترین میزان پس از بحران مالی سال 2008 رسیده است. شاید این کاهش اتمام ماجرای تاثیرگذاری ویروس کرونا بر روی صنعت کسب و کار و به ویژه خودروسازی لحاظ گردد، اما پیش بینی زنیت ادامه روند کاهش سرمایه گذاری تبلیغاتی خودروسازهای بزرگ است. بر این اساس تا پایان سال 2020 میزان تبلیغات در این صنعت 9 درصد دیگر نیز کاهش خواهد یافت.
جاناتان بارنارد، مسئول پیش بینی بازارهای بین المللی در آژانس زنیت، در مورد وضعیت کنونی صنعت خودروسازی اینگونه اعلام نظر کرده است: «امسال ویروس کرونا تاثیر انکارناپذیری بر روی رفتار مشتریان داشته است. اکنون مشتریان نیازهای بسیار فوری تر از خرید خودرو دارند. همین امر کاهش سرمایه گذاری برندها را به همراه داشته است.»
بسیاری از مراسم های رونمایی از خودروهای تازه در ماه اکتبر برگزار می شود. سنت قدیمی برندهای خودروسازی برای رونمایی از محصولات تازه شان در سال جاری با تغییرات قابل ملاحظه ای همراه خواهد بود. یکی از تغییرات مهم جهت گیری به سوی برگزاری مراسم در قالب ویدئو آنلاین است. این امر موجب کاهش تعامل و حتی حضور مخاطب هدف در مراسم های موردنظر خواهد شد.
اگرچه در طول سال های اخیر برندهای خودروسازی پیشرفت بسیار زیادی در زمینه تولید ویدئوهای تبلیغاتی داشته اند، اما این امر در سال جاری با افت شدید مواجه شده است. کمتر برندی در طول ماه های اخیر مانند گذشته اقدام به بازاریابی کرده است. نکته جالب در این میان توجه برندهایی مانند کیا یا بی ام و به بهبود رابطه با مشتریان است بنابراین تا پایان سال جاری هدف فروش دیگر بخشی از استراتژی اصلی خودروسازها نخواهد بود.
مطلب مرتبط: کاهش اعتماد عمومی به صنعت خودرو
وضعیت خودروسازهای بازار ایالات متحده در مقایسه با وضعیت جهانی بسیار دشوارتر است. این برندها در زمینه سرمایه گذاری بر روی حوزه تبلیغات کاهش 49 درصدی را تجربه کرده اند. با این حساب خودروسازهای آمریکایی برای مدت های طولانی از بازاریابی و فروش در بازار با وضعیت جاری ناامید شده اند. این امر تاثیرات بلندمدتی بر روی وضعیت صنعت تبلیغات خواهد داشت. خودروسازهای جهانی در سال 2019 با 31 درصد افزایش هزینه تبلیغاتی امیدواری بسیار زیادی در میان بازاریاب ها ایجاد کردند. این امر با کاهش شدید سرمایه گذاری در سال جاری تمام امیدها را از بین برده است. با این حساب باید منتظر واکنش بعدی خودروسازها در بازار فعلی باشیم.
اولویت اصلی خودروسازها در بازار کنونی تعامل بهتر با مشتریان است. این امر تفاوت از هدف فروش مستقیم محصولات است. با این حساب برندها امکان جلب تعامل مشتریان و درک بهتر از نیازهای شان برای بازار پساکرونایی را خواهند داشت. تاثیر اصلی وضعیت کنونی بر روی حوزه تبلیغات کاهش تمایل برندها برای صف هزینه بازاریابی و تبلیغات است بنابراین بسیاری از بازاریاب های عرصه صنعت خودرو باید دوره بیکاری بلندمدتی را در برنامه شان لحاظ نمایند.